söndag 27 april 2014

Är jag en 7:3:are nu?

I början av min tenkara-karriär så använde jag enbart 6:4-spön. Jag hade de billiga men mycket bra Wakata-spöna jag beställde från All Fishing Buy. Det var de som jag lärde mig att fiska toppknutet flugfiske med, de som jag använde för att fånga mina första öringar på fluga. Det var också de spöna jag hade med första året uppe vid Dammån. Nu slapp jag själv fånga någon stor-öring. Men fiskekamraten fick en - på flugfiske med rulle. Fast jag bara stod bredvid så kände jag kraften i fisken. Och jag kände mig faktiskt lite rädd för att kroka en bamsing på mitt tunna men långa spö. Hur skulle jag kunna hantera den? De öringar jag fick var alla långt under kilot, men de böjde spöt så mycket som det tålde.
Väl hemma igen vid skrivbordet började planerna att ritas upp. Jag behövde helt enkelt att spö som kunde sätta emot lite grann. Jag hade sett en generell uppräkning där det fastslogs att 5:5, 6:4, 7:3 och 8:2-spöna skulle kunna hantera 1, 2, 3 respektive 4 kg. Trots mina fördomar om att gamla rullflugfiskare gärna använde hårdare spön och tjockare linor för kast-teknikens skull medan riktiga tenkara-fiskare använde mjukare spön och tunnare linor (betänk att när jag började med toppknutet flugfiske var det närmast bäcköring jag hade i tankarna) beställde jag ett 7:3-spö. Det bästa jag kunde hitta i Europa, efter många och långa diskussioner om kvalité och spöstyrka med bl a Chris på Tenkarabum, var det franska företaget Tenkara Pyrenees 4 meter långa Aventure-spö. Till det här året införskaffade jag även ett 7:3 spö från Tenkara Times.
Stefan, med ett 7:3-spö.
En sak jag har lärt mig är att man kastar mycket mjukare med toppknutet än med rulle. Spöt är vansinnigt lätt och då linan är så kort så är det inte mycket vikt som ska läggas ut. Några enkla handledsrörelser, och så iväg bara. När man kastar rullfluga så arbetar man mer med hela underarmen, och många rullflugfiskare som provar på tenkara misslyckas med första kastet därför att man använder rullflugfiske-kasttekniken. Men ju styvare tenkara-spö man använder, desto tyngre är linan och därmed kan man använda mer av rullflugfiske-kasttekniken för att få ut flugan. Fortfarande räcker det med en handledsrörelse, men misslyckandet blir inte lika stort som med en mjukare spö.
En väldigt kort film, men den lilla handledsrörelsen flyttar flugan ca 8 meter uppströms. En stark ström, och tung fluga hjälper förstås till.
 Jo, själva poängen med inlägget var förstås att jag inte märkte någon skillnad när jag började använda 7:3-spön. Det var en s k sömlös övergång. Men nu häromdagen, när jag återvände till ån med småöring. Tillbaka till rötterna, tillbaka till mitt långa 6:4-spö. Och oj, så överraskad jag blev när jag började kasta med det. Det var lite grann som att hålla i en gummislang. Det tog några kast innan jag var ett med spöt igen. Men väl där, vilken underbar känsla det är att kasta torrflugor med ett mjukt spö och tunn lina igen.
Ibland måste man bara tälja lite istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar