fredag 11 april 2014

Gamakatsu-krokar & en moralpredikan

Nu har jag provbundit några flugor på de nya ögon- och hullinglösa Gamakatsu Ichiban-krokarna. Jag måste erkänna att det var inga stora överraskningar där. Enda nyheten jämfört med andra liknande krokar var att de här har en sked istället för ett öga. Då jag aldrig haft problem med att få de hembundna ögonen att sitta fast så ser jag heller inte nyttan med skeden. Den finns säkert där. Det finns nog en stor fisk därute som är precis lagom stark för att slita ögat av kroken utan att dra av tafsen, och den dagen kommer jag svära över avsaknaden av sked. Men fram tills dess kommer jag troligen att tappa fiskar av 11 andra olika anledningar.
Den platta skeden syns tydligt.
Angående tappade fiskar. Sedan jag började med hullinglösa krokar på heltid så har jag bara tappat en enda fisk, och då var det tafsen som släppte vid linan. Jag har alltså ännu inte råkat ut för att en fisk har glidit av kroken. Jag har ännu inte haft någon nytta av en hulling. Däremot har jag haft stor nytta av avsaknaden av en hulling. Det är så smidigt att kroka av en fisk då. Och framförallt tror jag att fisken är gladare. Speciellt den som gick loss med krok och tafs i munnen.
 Man kan alltid moralisera över att man fångar fisk över huvud taget, hulling eller ej. Men, det är ett val jag har gjort. Jag fångar fisk, men försöker att göra deras plåga så skonsam som möjligt genom att inte använda hulling och genom att t ex inte lyfta upp dem ur vattnet för att ta kort på dem. Jag tänker heller aldrig tävla i att fånga fisk, inte levande i alla fall. Det är lite grann som det här med bilkörning. Många kör bil för att de kan och för att de behöver det, men ändå så tänker man på miljön lite grann genom att köra snålt och använda miljövänliga drivmedel. De allra flesta tävlar inte heller med sina bilar. Man kan inte alltid vara perfekt, men man kan göra det bästa av situationen. I alla fall så ofta som möjligt.

Jag har tidigare bundit flugor med ögon- och hullinglösa krokar från Owner. Personligen tycker jag att de är coolare för att de är tunnare. Den viktigaste faktorn är dock priset. Gamakatsu kom i en förpackning om 10 krokar för nästan 4 Euro, lite drygt 3:50 st. Owner-krokarna kommer i ett paket om ca 120 st för endast 15 Pund, dvs långt mindre än 2 kronor kroken.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet!!! gillar din "moralpredikan" ;) håller med om det du säger!!!

    För en som aldrig bundit på ögonlösa krokar? hur är storlekarna på Owner-krokarna (liksom jämförelsevis med "vanliga" krokar? "upplever man dom lika så att säga?)
    jag funderar på att beställa nåt sånt pack krokar samtidigt som jag beställer lina från esoterictackle.
    Lika bra passa på när man ändå beställer, och, kul att testa tänker jag även om jag nog troligen kan klara mig fullt lika bra på vanliga krokar med ögon så är det ju ändå så att ownerkrokarna inte är direkt dyra så...som sagt, vore kul att testa, både binda på och även fiska med.

    Har du hunnit testa dina linor nåt mera sen senaste tiden?
    Tänkte på det att du i förra inlägget skrev nåt om att gå tillbaka igen till sunline-linan å utvärdera vidare? hur skiljer sig kastegenskaperna mellan yamatoyo / sunline?

    bra att den nya spötoppen funkade fint (vilket den ju såklart borde, men, man blir ju alltid lite orolig när nåt man gillar pajjar, känns alltid som att risken finns att det ska kännas "annorlunda"/sämre så att säga).

    Mvh
    /pete

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen. De ögonlösa är små. Om du kikar på länken till Gamakatsu-krokarna finns en jämförelse där. Owner-krokarna är i ungefär samma storlek.
      Till öga har jag använt bl a backing (12lb) samt vanlig silkestråd från sybehörs-affären. Lägg två trådar i kors och provdra om du är osäker.
      Jag har inte hunnit testa igenom linorna än. Det finns egentligen inga dåliga linor på den här nivån, utan det är mer en fråga om känsla, och kanske väder. Helst skulle man ha flera kopior av exakt samma spö och sätta på olika linor, men samma fluga, och prova, och prova, och prova.

      Den nya spötoppen fungerar finfint. Jag har dock inte kunnat sätta den på prov på riktigt eftersom inget stort har huggit än. Men det kommer...
      /Stefan

      Radera