söndag 24 november 2019

Nu är det jul igen

Det är inte direkt Tenkara-säsong nu. Men å andra sidan börjar förberedelserna inför nästa säsong.

Själv har jag haft det väldigt lugnt sedan september och knappt rört några fiskesaker eller ens läst om fiske heller. Inga intressanta videos på Internet. Men nu inför jul så inser jag att det börjar bli dags att planera. Vad ska hända nästa år? Vilka platser ska jag återbesöka och vilka ska jag hälsa på för första gången?

Flugor binder jag bara vid behov. Jag sitter inte och binder upp kopior inför kommande säsong. För mig är flugbindningen en känslosak, som "vad behöver jag nu, vad är intressant nu?". När det börjar bli dags att åka ut så kikar jag på vad jag har för flugor. Jag vet ju oftast vart jag ska, och därmed ungefär vad jag behöver. Saknas det någon fluga så binder jag upp 1 eller 2 av den. När fisketuren är klar så vet jag vad som fungerade och börjar tänka på nästa tur. Har flugorna gått åt så skaffar jag mig nya, vill jag förändra något mönster så är det då jag gör det. Inte under vintermånaderna.

Hur mår mina spön inför nästa säsong? Alla spön behöver göras rena inför vinterförvaringen. Tas isär och torkas rena. Sättas ihop igen och stoppas ner i fodralet. Förvaras.

Årets säsong har slitet hårt på mitt spöförråd. Två spön har brutits av i topparna. Ska jag laga dem, beställa nya toppar? Eller är det dags att investera i något nytt? Har det kommit ut någon ny fräsch modell som jag vill prova? Något som jag behöver önska mig i julklapp?

Jag måste erkänna att Black Friday är inget som jag har bekymrat mig över. Nästa tvärtom. Men nu har jag fått tips om att åtminstone en Tenkara-försäljare ska köra med rabatter med start den 29 november fram till den 1:a december. Om du kikar runt är det säkert flera försäljare som passar på, men jag har bara fått tips från Tenkara Pyrenee. Om man beställer med koden BLACKFRIDAY2019 från Sverige ska det vara 20% rabatt.


Så om du redan nu planerar ett inköp av något nytt, eller vet någon som önskar sig ett nytt Tenkaraspö i julklapp så passa på att kika runt.

God jul (oj, det svider att säga det redan i November.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar