fredag 6 december 2013

Köp ett Tenkara-spö

Nu är det ett perfekt läge att tänka på vinterns investering: ett nytt Tenkaraspö.
På senare tid har en koppel med nya försäljare och nya märken dykt upp. Det märks att Tenkara är mycket mer spritt nu än för några år sen, när jag stod i begrepp att inhandla mitt första spö. Inte bara på att antal tillgängliga spömärken har ökat, utan framförallt att informationen om Tenkara är väldigt lätt-tillgänglig jämfört med då.
Jag vill inte hävda att jag är expert på det här med tenkara-spön. Jag har dock varit med i leken ett tag, och jag har letat efter, läst om och diskuterat olika spön med försäljare och tillverkare. Till min nackdel är förstås att jag sällan har haft möjlighet att faktiskt prova så många olika spön - där får jag helt enkelt förlita mig skvaller, fördomar och andras åsikter.

Tre spön - tre personligheter
Jag vill också påpeka att jag inte kan ha åsikter om vilket spö du vill ha. Det här handlar i mångt och mycket om tyckande och preferenser. Naturligtvis är det skillnadet mellan de olika spömärkena, men jag tror tiden är förbi för rena charlatan-spön. Alla spön från seriösa säljare klarar naturligtvis av jobbet. I slutändan handlar det ju ändå om en upplevelse, och om den upplevelsen baseras på den senaste techno-pinnen från Japan, ett tenkaraspö av bambu eller det billigaste tenkaraspöt på marknaden spelar väl egentligen ingen roll. Det är först när du ställer krav på fiskandet som skillnaderna börjar betyda någonting.
Generellt kan man säga att det just nu finns väldigt många spön i lägre prisklasser med likartad kvalite och känsla - skillnaden är mest vilket namn som står på den. Sedan finns det s k premium-spön som naturligtvis kostar mer, vanligtvis är lättare, men inte säkert bättre, i alla fall inte på allt. Billigast är dock de glasfiberspön som säljes för ca 250 kr.

Listan nedan är nog inte fullständig. Om du känner till någon mer webbutik med Tenkara så var inte blyg utan meddela mig det så kan jag utöka listan:
Tenkaraspön i Sverige:
http://www.paracordshop.se/ (Tenkara Sweden)
Capricorn
Tenkaraspön i övriga Norden:
Tenkara Norge
Tenkaraspön i Europa:
Tenkara Pyrenee
Esoteric Tackle
Tenkara Times
Tenkara Centre UK
Tenkara USA

Tenkaraspön i USA:
Fountainhead
Tenkara USA
TenkaraBum
Hemingway's
Tenkara Rod Co
All fishing buy
Det fanns väldigt många små försäljare i USA så jag tror inte att jag kan hålla deras lista up-to-date.

Du kan ju förstås också beställa spön direkt från Japan.


5 kommentarer:

  1. tack stefan för att du orkar hålla liv i bloggen!

    SvaraRadera
  2. Hei Stefan. Har du noen Tenkara Spo til salu?

    Mvh
    Patrick

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Patrick. Ledsen men jag har inga spön att sälja. Tvärtom faktiskt, jag är i behov av att köpa spön.
      Men ställ gärna frågan i facebook-gruppen TenkaraSverige (https://www.facebook.com/groups/Tenkara.Sverige/). Kanske någon där har ett spö till salu.
      /Stefan

      Radera
  3. Hej!
    Tack för en bra blogg! Du får gärna uppdatera listan på ställen det går att köpa spön. Eller göra ett nytt inlägg. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Henrik.
      På länksidan finns en ganska så uppdaterad lista. Jag har själv köpt från de flesta av "shopparna" där. Sen finns det ju fler spöförsäljare, men jag tror att jag har med de största och de europeiska.
      /Stefan

      Radera