onsdag 15 november 2023

Ha en bra dag

Tenkara är inte en metod för att fånga de största fiskarna. Du kan få väldigt många fiskar, men det finns andra sätt att få ännu fler fiskar.
Tenkara fiskas inte heller i de största vattnen. Du kan förstås fiska var du vill men troligen får du ut mest av ditt tenkara-fiske i en mindre å med stömmande vatten.

De flesta jag har pratat med fiskar tenkara för att det är roligt. Roligare än många andra fiske-metoder. Många anser också att tenkara är det närmaste man kan komma de första trevande försöker i bäcken med maskförsedd krok man kan komma, utan att just bäckmeta. Tenkara är flugfiske när det är som allra roligast.

När du fiskar tenkara så kommer du nära vattnet, naturen och fisken. Du kan också fiska i många små vatten så de flesta andra undviker just därför att det är svårt att fiska på andra sätt. Speciellt när enbart flugfiske är tillåtet.

När jag själv fiskar tenkara är det för att ha en bra dag. En bra dag. Jag jagar inte största fisken, för det går inte. Tenkara-utrustningen är helt enkelt inte gjord för stor fisk. Det är klart att det går alldeles utmärkt att fånga öringar som väger ett par kilo om förhållandena är de rätta, det finns ett antal videor på Youtube som bevisar det. Men det är inte därför jag fiskar.
Jag jagar inte heller flest fiskar, det finns ingen mening i det. Det jag vill ha är stillheten, ron, påslag på flugan, och gärna någon fiskekamrat att dela upplevelsen med. Framförallt vill jag, när jag kommer hem på kvällen, känna mig nöjd. Känna att jag har haft en bra dag. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar