söndag 8 juli 2018

Tenkara Aventure 360

Jag har äntligen haft tid att testa mitt senaste inköp. Mitt Tenkara Aventure 360-spö som jag inhandlat från Tenkara Pyrenee.
Deras premiumspön är baserade på Nissin-klingor så antagligen är det billigare att köpa från en ren Nissin-försäljare, men jag gillar Tenkara Pyrenee så mig gör det inget att det kanske kostar lite extra.

Förra månaden inhandlade jag alltså ett nytt Tenkara Aventure-spö. Värmen och mitt vanliga arbete har dock satt käppar i hjulet för allra helst hade jag åkt ut redan samma dag för att testa det ordentligt.

Sedan tidigare har jag ett Aventure 400-spö. Och skillnaden är som natt och dag. 400-spöt är graderat 7:3 och det är det verkligen. 360-spöt är graderat 6:4 och det är det verkligen... eller... Faktum är att det var väldigt mjukt. Mycket mjukare än mina andra 6:4-spön. Det tog några kast innan jag vande mig, det är en helt annan känsla att kasta med ett mjukt spö, och en lite annorlunda teknik.
Tenkara Aventure 360 i skogen.
Spöt är förstås jättetrevligt att fiska med. Det är lätt i handen, endast 65 gram (enligt specifikationen). Känslan i det är riktigt bra. Som alltid med bra kvalite-spön så är det aldrig några problem med att kasta ut en fluga, och spöna är välbalanserade (som ju är det viktigaste av allt). Tenkara Aventure 360 är ett kvalitetsspö. Och ett mjukt sådant.

Jag har fått några små öringar på spöt. Men små öringar kan alla spön hantera. Jag behöver hitta några större fiskar för att få känna hur spöt beter sig då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar