torsdag 25 april 2019

Tenkara på Naturkompaniet

!! Missa inte Borlängeträffen den 25 Maj. Tenkarafrämjandet kommer dit och pratar utrustning och teknik.

Naturkompaniet säljer Tenkara-utrustning. Det är roligt att det numera finns Tenkara-utrustning att köpa över disk i Sverige. Det är lite synd att de säljer Patagonia-setet. Missförstå mig rätt nu. Det är helt underbart att det finns, och att det säljs. Men Patagonia-setet är förvisso Tenkara, men inte såsom jag känner Tenkara och inte som jag vill fiska Tenkara. Men det är jättekul om det passar någon annan. Och det är fortfarande Tenkara. Nån form av Tenkara i alla fall.

Det jag har emot Patagonias Tenkara-set är:
* Vikten -  Patagonias spö väger 200 gram. Ett normalt Tenkara-spö väger 50-70 gram. Några av de längre spöna väger upp emot 90 gram.
* Linan - Det är en fluglina. En s k Mono-lina med ett hölje. Det är alldeles säkert skön att kasta med, men troligen är den tung. Den är flytande, vilket ju är bra iofs, men den är gjord för att ligga på vattnet medan jag helst fiskar med större delen av linan, och oftast hela linan, ovanför vattenytan.

Däremot tror jag att många rullflugfiskare skulle gilla Patagonia-setet. Just för att det är en liten mix mellan västerländskt flugfiske och Tenkara. Dessutom så har spöt inbyggda lin-hållare. När jag förflyttar mig kortare sträckor och omgivningen inte tillåter att jag går med utfällt spö så måste jag plocka fram min spole och linda upp linan. Hade jag haft Patagoniaspöt hade jag bara lindat upp linan på linhållarna och knallat iväg. Ett plus där alltså. Förr använde jag ofta löstagbara linhållare på spöt, men de var hela tiden oroande. Dels var de lite krångliga att hållas med när de skulle spännas fast eller tas bort. Och hela tiden kändes det som att jag riskerade att tappa dem, dels när jag kastade och dels när jag gick i tät och risig skog.

Som ni kanske har räknat ut har jag inte provat spöt själv. Det kanske är helt perfekt. Jag vet inte.
Hur som helst är det väldigt positivt för alla som gillar Tenkara att det finns utrustning att köpa, och jag hoppas att fler kedjor följer efter.

Helt orelaterat till texten kommer här en bild från Dammån i Jämtland där förhoppningsvis en massa tenkara-fiskare kommer att fiska v. 28 i sommar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar