lördag 12 maj 2018

Tenkara + Hullingfritt = Sant

Med eller utan hulling? Debattens vågor går höga. Nej, det är väl inte riktigt sant. De flesta tror jag inte ens tänker så mycket på det. Handlar man i en butik så är hulling det normala. Har man tur så hittar man några enstaka askar med hullinglösa krokar.
Jag kan mycket väl förstå att folk vill ha hulling på krokarna ibland. Men jag ser ingen anledning att ha hulling på kroken när man fiskar Tenkara. Punkt slut.

Hullingens syfte är att se till att fisken inte smiter från kroken när den väl har bitit sig fast. Men behövs det verkligen? När man fiskar Tenkara så håller man linan sträckt hela tiden en fisk är på kroken. Risken för en tappad fisk på grund av att man inte har en hulling är minimalt liten. Jag har själv fiskat utan hulling i flera år och jag kan lova att jag inte har tappat många fiskar. Framförallt kan jag inte se någon skillnad i antalet tappade fiskar sen då jag faktiskt hade hullingar på krokarna.

Som jag ser det har hullingar 2 stora nackdelar:
  • Hullingen gör att det är svårare att lossa kroken från fisken utan att skada den.
  • Hullingen gör att det är svårare att lossa kroken från dig om du krokar dig själv.
Fiskar man Catch&Release borde det vara förbjudet att använda hulling. Om man ändå ska släppa tillbaka fisken så varför utsätta den för den extra lilla skadan som uppstår när man krokar av, och den extra lilla tiden det tar att kroka av en fluga med hulling. Och om, mot all förmodan, man skulle tappa fisken - spelar det nån roll? Man fick påslaget, man fick lite kamp, lite adrenalin - det enda man inte fick var väl egentligen att få röra vid fisken. Något man ändå ska försöka undvika om den ska släppas tillbaka. Se en tappad fisk som en extra utmaning istället. 

En annan fundering: Om nu en hulling är till för att hålla kroken på plats; vad händer om fisken drar av tafsen? Hur länge simmar den då runt med kroken i munnen, och eventuellt en tafs hängande bakom sig?

En stor eloge till de vatten där man har vågat förbjuda fiske med hullingförsedd krok. 

Några goda råd gällande Catch & Release hittar ni på Sportfiske för Morgondagens sida.

Gör gärna oss alla en tjänst. Nästa gång du besöker din fiskebutik, fråga efter hullinglösa krokar. Finns efterfrågan så kommer utbudet. Du kan förresten också fråga efter Tenkara-spön av helt samma anledning. :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar