söndag 20 maj 2018

Tenkara Evolution 360

Jag hoppas att ingen har missat att vi har dragit igång Tenkarafrämjandet. Vårt syfte är att sprida Tenkara ännu mer, så ännu fler får chansen att upptäcka hur härlig vår fiskemetod är.

För att göra det möjligt har vi raggat ihop lite utrustning som vi kan låna ut till de som ingen har. Ett av de spön som vi har fått tag i är Tenkara Evolution från Tenkara Pyrenee.

Tenkara Evolution är "nybörjarspöt" hos Tenkara Pyrenee. Det är det enda spöt i deras sortiment som inte är ett premiumspö och det syns på priset också, nästan hälften av vad "riktiga" spön kostar.
Det är ett 7:3-spö och 360 cm långt. 7:3 gör ju att spöt är relativt styvt.



Jag har naturligtvis provfiskat med spöt. Betyget är väl godkänt. Jag använde en #3 level-lina och buskiga torrflugor. Spöt är lätt och välbalanserat. Det gick alldeles utmärkt att kasta med det, även i lite lätt motvind. Jag fick en hel del fisk också, ingen av dem satte dock Evolution-spöt på prov. Men oj så roligt det är att få vara ute vid ett vatten igen.

Vid själva fiskandet kändes spöt bara som en förlängning av armen, precis som det ska vara. Ingen obalans, fogarna satt bra. Kasten var smidiga trots en del vegetation runt ån. Allt kändes helt perfekt.
Det kändes tunt och krispigt när jag fällde ut det - så positivt där alltså. 

Hopfällt märks det att spöt är lite billigare. Det verkar t ex inte finnas någon dämpning vid bottenpluggen så det skramlar lite mer än jag är van vid. Liljan var i kortaste laget, men det är i sig inte negativt.

Det ska bli spännande att höra omdömet om spöt när vi lånar ut det. Jag är i alla fall helt nöjd med det och skulle kunna tänka mig det i min samling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar