torsdag 28 februari 2013

Tenkara heavy

Förra året fiskade jag med ett 13 fots Tenkara-spö i Dammån. För mig var det en ganska lyckad tur och jag planerar redan för att åka tillbaka dit i sommar. Men, det var en sak som störde mig, och det var rädslan att få en stor fisk. Mitt "problem" var ju att mitt spö inte är gjort för några större fiskar och jag fick en öring som låg långt under gränsvärdet men som jag ändå fick kämpa rejält med.
Detta har föranlett att jag har börjat titta efter rejälare doningar. Bland annat har jag kastat längtansfulla blickar mot det här spöet: KASUGO-4509. Jag har också noterat att allfishingbuy har fått in både längre och dyrare spön som jag ska kika mer på.
Jag har också haft förmånen att få diskutera långa spön och s k zoom-spön med Chris Stewart från Tenkarabum och tänkte delge er några av hans goda synpunkter. Vi pratade mest om spöserien Daiwa Kiyose MF som kan beställas från hans site.
MF-serien finns i längderna 4,3, 5,3 och 6,3 meter (utzoomade) där endast 43MF rekommenderas som ett enhandsspö. De längre varianterna är lite för tunga och långa för effektivt enhandsfiske. Det jag var mest orolig för med zoom-spön är balansen och hur väl låst sektionen är i ozoomat läge. Jag har inte haft förmånen att själv testa med ett zoom-men Chris bekräftar att det inte är några problem med zoomningen men också att balansen är bättre i ozoomat läge.

I videon Urban Carp fishing with Tenkara Guides så används 53MF-spöt till att fånga en karp i 4-kilos klassen. Vi pratar alltså om spön som kan hantera normalstora gäddor, för att inte tala om öringarna i Dammån. Spöna kostar 175$ respektive 185$ i nuvarande stund. Och eftersom det handlar om import här så blir det förstås några kronor till.

Pratar vi stor lax däremot, då duger inte ovan nämnda spön. Då rekommenderar Chris ett annat spö; ett 8,3-meters spö som väger ca 400g och kostar i runda slängar 750$. Det är bara att kontakta Chris.

När ni berättar att ni fiskar "Tenkara" för någon, hur förmedlar ni det? Jag kommer på mig själv att allt oftare att säga topp-knutet flugfiske istället för "Tenkara", dels är det ett väldigt beskrivande uttryck och samtidigt så ligger inte ordet "Tenkara" så väl i munnen. Det ger ett lite snobbigt intryckt på en som aldrig har hört uttrycket eftersom det alltid kräver en förklaring - så då måste jag i alla fall säga toppknutet flugfiske. ;-)

Är det förresten någon som har provat att fiska efter gädda med ett Tenkara-spö? Jag har fiskat efter abborre i gädd-rika vatten men inte fångat någon än.

2 kommentarer:

  1. Jag ska testa på gädda i sommar med ett 15-fots 7:3-spö. Hur och om det funkar återstår att se....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt. Har du hittat ditt 15-fots spö redan? Vad blev det för något?

      Radera