söndag 22 april 2012

Jag hade i alla fall tur med vädret

Under en släkt-träff i helgen fick jag en ask med provflugor. Den långa vintern i kombination med flugbindings-kunskaper och Tenkara-pep-talk ledde till experiment där "vanliga" nymfer kors-befruktades med Tenkara-flugor. Idag var det dags för första testet. Tyvärr saknar jag närhet till de riktigt bra fiskelokalerna man önskar sig när någonting nytt ska provas. Man vill ju veta om avsaknaden av fisk beror på flugan (eller fiskaren) eller för att det helt enkelt inte finns någon fisk.
Ett av de bredare partierna i bäcken
När jag kom till skogs-bäcken möttes jag av en del av ett avbrutet teleskop-metspö samt tydliga spår av mask-grävning. Någon hade tydligen varit på "min" plats och maskmetat nyligen. Nåja, det är sådant man får ta. Jag tog min otroligt lätta packning, dvs en ihopfällt spö i handen och fiskevästen under regnjackan (inga vadare!) och knallade nedströms ca 1 km. Då jag skulle prova nymfer så ville jag göra det uppåt så att jag kunde dra hem flugan genom ostört vatten.
Under den första halvan av återfärden använde jag en skänkt Pheasant tail med ett halv-hackel och till den andra halvan en svart-orange Sekasa kebari. Ingen av flugorna gav något resultat. Hur det ska tolkas är lite oklart. Hade den ena gett fisk och den andra inte hade det inte varit några problem. Nu fick jag inte ens fisk på referens-flugan vilket kan tyda på att det var fel dag för nymf-fiske och/eller att fiskaren inte var tillräckligt på alerten.
Provflugan tillsammans med en referens-fluga.
Det var en skön eftermiddag trots gårdagens snöfall och förmiddagens regnväder, och skönt att hinna vara ute. Nu längtar jag till sommarens resor till lite mer produktiva vatten. Det börjar bli lite pinsamt att blogga och sedan aldrig få någon fisk.

Jag hade i alla fall tur med vädret.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar