måndag 30 april 2012

Äntligen, nu har året börjat

Sista chansen

Äntligen fisk (och med fisk menas förstås Öring). Senast jag försökte i skogsbäcken provade jag med en nymf och en tenkara-fluga. Då spanade jag in några platser där jag ville prova torrfluga. Idag fick jag chansen. Jag körde med en klinkhammer som mer eller mindre fick drifta nedströms medan jag smög bredvid. 
Stilla stråk, ca 2 meter brett och 30 cm djupt.
Vid ett tillfälle hörde jag fisk framför mig, jag lyfte blicken och såg en ryggfena i strandvattnet kanske 5 meter bort. Jag smög närmare medan fisken arbetade sig fram i det grunda vattnet längs stranden åt mitt håll. Efter ett tag möttes vi, och det var tydligen två små gäddor som parade sig - och ingen av dem ville ta mig fluga som dansade på vattnet några centimeter ifrån dem. När jag försökte smyga fram kameran varsade de mig och avbröt genast "verksamheten". Eftersom ån verkade vara ett så populärt gädd-vatten så koncentrerade jag mig på de mer forsande områdena och lät de stilla partierna vara.
Strömmande vatten
Sedan, i slutet av en forssträcka fick jag äntligen kontakt. Den vita tofsen på klinkhammern försvann precis i kanten av en stor sten och strax var årets första öring uppe och hälsade på innan den släpptes tillbaka. Det var nog också årets sista besök i ån som blivit den här vårens mest frekventerade lokal. Ån är lite för liten för alltför täta besök. Möjligen att den får ett besök av någon UL-fiskare som vill titta på gäddorna. Själv vet jag nu att det verkligen finns öring i bäcken, det är dags att finna ett annat projekt.
Bäcköring



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar