lördag 27 april 2019

Tenk'bag Backpack

Jag har nu provat min Tenkara Backpack som jag inhandlade i förra årets julhandel. Då, liksom nu, är det nedsatt pris på den.
Det är en sling-ryggsäck som är väldigt lätt och tunn. Det som är Tenkara med den är att det finns plats för 3-4 extraspön. Och det fungerar jättebra. Jag har haft hela tuber där, och såväl riggade som origgade spön. Supersmidigt.

Det som jag inte gillar med ryggsäcken är:
 - jag saknar en framficka, eller åtminstone någonting någonstans där jag kan förvara flugasken och sånt som hör till. Nu måste jag ha kvar min midjeväska samtidigt som jag har en ryggsäck. Vinsten är då bara att jag har någonstans att förvara extra-spöt.
- Själva ryggsäcken är bara ett enda stort fack. Jag skulle ha uppskattat om det funnits några extra-fack inne i ryggsäcken där jag kunde förvarat fiskekort, plånbok etc. Det finns förvisso två öppna fickor på utsidan av ryggsäcken, men där är ju spöna nerstoppade.
- Selen. Alltså den är jättebra, men, jag har ofta vadare på mig. Och när jag spänner fast ryggsäcken så blockerar jag samtidigt den stora fickan på vadarna. Men om jag inte hade vadare så hade det inte heller varit något problem.
Paus.
Sånt jag tycker bra om (ska ju också nämnas):
- Plats för extraspön. Det är kanske lite lyxigt, men jag tar ofta med mig fler än ett spö när jag åker ut och fiskar. Detta för att jag då kan prova lite olika saker. Det är ju inte nödvändigt förstås, men om det inte vore för att jag brukar ta med extra-spön så hade jag inte heller behövt ryggsäcken.
- En säck på ryggen. I och med att jag nu har en ryggsäck så kan jag ta med saker som jag annars skulle ha fått klara mig utan. Jag kan ta med lite mat, kanske en regnjacka eller lite extra spolar etc. På ryggen är de inte i vägen.

Att ha med sig ett eller flera extraspön innebär alltid lite extra krångel. Man vill ju inte bära dem i handen eftersom de då är i vägen när man fiskar. Och jag står sällan stilla när jag fiskar, så om jag lägger ifrån mig dem så måste jag gå tillbaka och hämta upp dem när jag ska knalla vidare till nästa bra fiskeplats. Tenk'Bag är den bästa extra-spö-lösning jag har provat. Den stora anledningen är att jag kan ha flera spön riggade utan att det blir trångt. Sen är det förstås aldrig smidigt att passera snår eller gå i tät skog med spön på ryggen, vare sig med Tenk'Bag eller tidigare lösningar jag provat.

Är det värt pengarna då? Nja, jag vet inte riktigt. Fiskar man mycket tenkara och gillar att ha med sig saker så visst, det är ett bra alternativ. Men annars?
Många gånger när jag ska fiska tar jag bara mitt spö i handen och knallar ner till vattnet. Då är det skönt att inte ha med sig en massa grejor. Är det din stil så finns det absolut bättre saker att spendera pengarna på. Är jag missnöjd? Nej, absolut inte.
Om någon undrar hur fisketuren gick? Jo tack, det gick alldeles utmärkt. Jag föredrar torrflugor och den här gången så gillade fisken också torrflugor. Till skillnad mot tidigare i veckan då öringarna var mer svårtflörtade. Det är inte sommar-enkelt att fiska torrt ännu, inte här uppe. Man får vara lite mer noggrann och fiska lite närmare stenen eller strömkanten. Men det fungerar. 
Jag fiskade också lite "äkta" tenkara med en kebari-fluga. Det är superroligt när man pricka hotspots och öringen hugger direkt, men jag tycker inte det är lika kul att fiska med en driftade sakasa kebari a'la flymf-fiske. Men det är ju förstås min egen högst personliga åsikt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar