lördag 16 februari 2019

Årets nya leksaker

Ända sedan jag började med Tenkara för 8 år sedan har jag letat efter det bästa sättet att transportera mina spön under fisketurerna. När jag bara har ett spö med mig så är det OK att bära det i handen. Men många gånger vill jag ha med fler. Dels för att kunna byta men också för att prova ut dem, känna skillnader och leta på det bästa spöt för varje givet tillfälle. Ibland har jag tacklat dem olika och istället för att byta lina + fluga har jag helt enkelt bytt spö. Dessutom är olika spön bättre anpassade till olika tekniker.
Jag har haft spön nedstoppade i stövlarna - vilket är ganska opraktiskt. Jag har burit flera spön i händerna, men det blir lite omständligt att alltid ställa ifrån sig spön, och värre, att gå tillbaka och hämta spöna när jag ska byta ställe. Det är ju inte så att man bara ställer sig och fiskar, jag förflyttar med uppströms eller nedströms medan jag fiskar. Och då blir det jobbigt att gå tillbaka bara för att hämta mina reservspön.
Jag har länge använt ett pilkoger för vanligt bågskytte och det har varit ganska praktiskt - så länge jag inte haft en andra väska för matsäck och andra attiraljer. Då blir man lite som en packåsna och en av tankarna med tenkara är ju att det ska vara lätt och smidigt. Många funderingar har det blivit genom åren, men få praktiska lösningar.
Nu har jag i alla fall kommit så långt att jag har investerat pengar i en lösning som förhoppningsvis fungerar bättre än alla mina hemgjorda varianter. Jag har nämligen inhandlat en Tenkara-rygga från Tenkara Pyrenee.

Inte för att jag vet om det blir bättre, det ska jag prova ut under året. Men det är alltid kul med nya grejor. :-)

När jag beställde ryggsäcken så var det ett erbjudande så jag fick med några linor samt en dubbelsidig linspole-hållare. Hållaren verkar supersmidigt, och linspolarna har ett lock av tunn plast som hindrar linan att linda upp sig själv. Färgerna är rosa och grönt, inte mina favoritfärger precis. Jag föredrar en lysorange lina för det är den som jag tycker passar vid flest ljusförhållanden. Men, nu när jag har linorna ska jag naturligtvis ge dem en chans. Mer information kommer framöver.

Nya linor. Skojsigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar