söndag 3 juni 2018

Tenkara med torrfluga

När jag fiskar torrflugor med mitt Tenkara-spö, och det gör jag nästan alltid, så är linan lika viktig som själva spöt när jag ska placera ut flugan - och då pratar jag inte bara om själva kastet.

Jag använder nästan alltid Level line, och nästan alltid storlek #3. De flätade linor jag har provat har haft två stora nackdelar. Den första är att de suger i sig vatten och därför också skvätter vattendroppar på ytan. Den andra är att de suger i sig vatten och därför blir tunga. Det underlättar förstås kastandet att ha en tung lina, men nackdelen är att den drar tillbaka flugan när jag lyfter linan. Inte så roligt när jag väl har kastat flugan där jag vill ha den.

Men nu till hur jag använder linan i efter att flugan har tagit vatten.

Det enklaste exemplet är när jag fiskar tvärs över en ström. Då lyfter jag bara spöt så att flugan kommer hem till mig och fiskar av på tvärs över strömmen. Likaså när flugan har nått slutet på nacken. Då drar jag tillbaka flugan uppströms samtidigt som jag också drar den lite i sidled. Sen får flugan återigen flyta ner mot nacken, men nu på en annan plats. Det går också utmärkt att dra flugan på tvärs över själva nacken.
Det händer ofta att mindre öringar missar flugan när den går mot strömmen. Men öringen visar var den är, så jag nästa gång kan låta flugan drifta till den plats där öringen missade. Ibland måste man ge öringen lite tid, men ofta tar den direkt nästa gång flugan kommer tillbaka. Åtminstone en eller två gånger försöker den innan den ger upp.
Om jag kastar i ett bakvatten där flugan ligger still så kan jag enkelt få flugan att förflytta sig genom att lägga ner linan i strömmen. Inte för länge, inte för mycket, bara precis lagom för att sätta lite fart på flugan. Jag använder den metoden ofta när jag fiskar. Vill jag flytta flugan i ett lugnt vatten så ankrar jag bara linan i en ström och låter den sätta lite fart på flugan och lyfter upp linan från strömmen när jag är nöjd.


Finns det fler strömmar där jag står? Du kan jag kasta i det bortersta bakvattnet, dra flugan till mig lite grann och låta den drifta längs med den bortersta strömmen så långt jag når. Sedan drar jag den genom strömmen och uppströms tills jag kan lägga den vid nästa strömkant och låta den drifta nedströms igen.

Ett tips när det blåser. Linan i sig har inga problem att röra sig mot vinden. Däremot blåser flugan tillbaka när inte linan drar den framåt längre. Tipset är förstås att kasta linan lågt så att det blir kort tid för vinden att få tag i flugan innan den faller ner på vattenytan. Alltså, inga kast över huvudet. Kasta istället i sidled strax över vattenytan. Låt linan falla ner på vattenytan och dra flugan med sig. Lyft sedan linan så mycket du behöver, men inte så mycket att vinden drar i linan och drar med sig flugan. Om det inte är precis det du vill förstås, för att få flugan att röra sig lite fortare än vattnet.

Även när det är lite vind så kan du skydda flugans drift genom att ankra linan i vattnet. Lyfter du hela linan och bara låter tafsen ligga på ytan så tar vinden gärna med sig hela paketet, med en ankrad lina kan du själv styra hur mycket du vill att flugan ska röra på sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar