söndag 23 mars 2014

TryTenkara från Tenkara Times

Hela helgen har jag använt mitt nyaste spö, TryTenkara 390 7:3 från Tenkara Times. Jag har hunnit med två turer till ett lokalt rinnande klubbvatten, och en tur på gräsmatten i snålblåsten. På gräsmattan kände jag på olika lintyper och hur spöet kastade med dem. Trots en kall sidvind fungerade level-linorna utmärkt. Jag kom fram dit jag siktade med både storlek 3 och 4 på linan.
Try-spöet in action.
Jag tillbringade två eftermiddagar vid ån. Dag 1 använde jag linstorlek 3 och dag 2 linstorlek 4 (det blåste lite mer). Jag provade några kast med backinglinan från Guideline också, men den passade inte alls i det snabbt rinnande vattnet. Dels blev den tung och dels fick vattnet lätt tag i linan och drog iväg den på egna äventyr fast jag försökte lyfta den över ytan så mycket jag bara kunde. Vinden gjorde inte hanteringen lättare.

Vad kan man säga om det nya spöt? Förutom vikt, längd och färg, vilka man kan läsa sig till på hemsidan? Jag börjar med det negativa. Finishen och färgen på spöt gjorde att det vid den första anblicken såg lite plastigt ut. Lilian-strängen var också ovanligt lång. 
Resten jag har att säga är bara positivt. Den långa lilian-strängen var en mycket angenäm överraskning när linan monterades. Och så fort jag fick upp spöet i handen insåg jag att det var allt annat än plastigt. Ett rejält bottennapp, ett besök uppe i ett träd, och en stor öring bevisade det också. Spöet svarade också väldigt bra på öringens ryck och det kändes inte ens nära att jag skulle behöva ge mig för öringen. 
Min enorma öring.
Precis som utlovat var spöet lätt. Antalet gram säger iofs inte så mycket. Det är mer hur de är fördelade som är det viktiga. I fallet med Try-spöet så måste jag säga att det var mycket bra fördelat. Utan några som helst problem (förutom bottennappet då) så fiskade jag flera timmar, med både höger och vänster hand. Inte en enda gång tänkte jag på att spöet var någonting annat än en förlängning av armen. Som jag nämnt tidigare var det skönt att kasta med. Spöt är tillräckligt styvt för att smidigt kan styra linan dit man vill ha den. Inte heller oscillerar toppen nämnvärt efter kastet. Även med lätta torrflugor kunde jag lätt sträcka ut hela linan.
Vill du ha ett långt Tenkara-spö som tål lite större fisk och är skönt att fiska med så TryTenkara 390 avgjort ett bra köp. 

Öringen återfick förstås sin frihet. Och eftersom jag inte hade någon hulling på kroken så behövde jag inte ens lyfta upp fisken för att lossa kroken. Det var bara att försiktigt föra ned handen efter linan, fatta kroken och lyfta bort den. Jag tror knappt att öringen märkte när jag tog bort kroken. 

1 kommentar:

  1. Finfin rapport!!! Väldigt givande, och, riktigt kul läsning!!! (och man blir sjuuukt sugen på att få ta sig ut själv och fiska nån gång snart...gissar dock tyvärr man får vara tålmodig nu ännu ett tag här uppe i luleå...)

    Ett stort tack också för ditt tidigare svar på min fråga angående linor. tycker det var ett mycket bra svar på ett svårt ämne!

    Som du säger så är det ju såklart dels personliga preferenser samt hur/vad/var man själv fiskar som i slutändan kommer väga tyngst när det kommer till lin-valet, men, alltid bra och skönt att få lite inblick från nån som hunnit testa en del redan.

    Jag själv fiskar ju nästan oftast med lätta nymfer, annars i enstaka fall med torrt, och, ptja, jag har väl egentligen själv mest sneglat och funderat på att köpa antingen Sunline-linan eller Yamatoyo-linan, känns som det vore trevligt med en väl synlig lina för att upptäcka fisk.
    Men, det är ju lite trist att det verkar som att närmaste stället att köpa dom ifrån är england... men, som sagt så har jag ju ändå en del väntan kvar innan jag kommer kunna stå vid ett vatten i år så om jag bara får tummen ur och beställer snarast så kommer det ju egentligen inte göra något alls att frakten tar lite extra tid...

    Kanske att man beställer både en sunline och en yamatoyo-lina om/när man beställer?
    Gissar jag ändå kommer vilja använda mig av företrädesvis (endast) 3 då mitt spö är mjukt så det vore ju inte så dyrt å beställa en 3 av vardera sort så har man lite när man ändå beställer därifrån samt så kan man jämföra dom lite granna mot varandra.

    Fish On!

    mvh
    /peter

    SvaraRadera