söndag 4 mars 2012

Fortfarande vinter


Idag var jag återigen ute på en fisketur. Det är egentligen lite kallt fortfarande, man fryser om fingrarna. Men det var så fint väder och vattnet rinner öppet. En stor fördel med detta vår-nära fiske är att myren är frusen och lämpar sig väl att gå på.
Idag lyckades jag inte att lura upp någon fisk med flugan. Men jag skrämde iväg en när jag kom för nära, så jag vet nu att det faktiskt finns fisk i bäcken. Blev bara lite oroad över flykten - jag har sett många gäddor bete sig på det sättet.
När jag gick nedströms bäcken använde jag en Klinkhammer som fick flyta nedåt. På väg tillbaka hängde jag på en killer bug. Den kräver mycket mera utrymme, märkte jag. En torrfluga kan man låta flyta på plats medan en killer bug måste kastas ut. Känslan var också att jag kunde lika gärna ha metat med en daggmask som att fiska med den förtyngda flugan.
På TenkaraUSA säljer de en Tenkara Line Holder. Jag gjorde en egen av en gammal lin-spole och lite skum-plast och hade med den på dagens fisketur. Jag tyckte att det var väldigt omständigt att linda upp linan på den samtidigt som jag tog ner spöet, men den var praktiskt när den hängde på spöet när jag gick. Men ska jag förflytta mig kortare sträckor så  tar jag nog linan i handen, det gick så mycket smidigare, och en hem-flätad lina trasslar inte så allvarligt.

Vinter i skogen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar