lördag 31 mars 2012

Nyheter, och en ny favoritlina

Åter tillbaka från en resa till västra grannlandet. Det fanns tyvärr inte tid för fiske, men lite nytta hann jag göra.
Dels upptäckte jag att Nordisk Fiskeutstyr har en butik runt hörnet från kontoret där jag var, och dels hittade jag följande intressanta artikel om fiske i Oslos närhet. Jag hoppas kunna följa upp det och åtminstone provfiska några av platserna, förhoppningsvis redan till sommaren.
Jag har också noterat att Esoteric Tackle har fått in sina första Tenkara-varor. Tyvärr ännu inte deras nyutvecklade spöserie men en linspole som verkar bra (Se Karel's recension) samt krokar utan vare sig hullingar eller öga. Ögat får man binda själv, snygga bilder finns på Jason's Tenkara Talk-sidor.
Sedan till det viktigaste; jag har hittat en ny favorit-lina! Eller, hittat och hittat, med hjälp av Karel's utmärkta instruktioner så flätade jag tre 0.10-trådar och band ihop dem. Just nu är det den linan jag tycker fungerar bäst, framförallt till de lite tyngre "blöta" tenkara-flugorna men också till torrflugor med lite större luftmotstånd, i alla fall så länge jag inte kastar i motvind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar