torsdag 5 mars 2015

Det börjar dra ihop sig

I förrgår satt jag och gick igenom diverse gamla bilder från tidigare fisketurer. Då insåg jag att det var längesedan jag fiskade i en riktigt liten å. Så idag när vädret ändå var så fint så passade jag på att besöka en fin liten skogså. Det var mycket mer snö i skogen än vad vi har inne i stan, men det var ändå ett trevlig besök.
Skog, snö, en fiskare och en bärnstensfärgad skogså
Dagen till ära använde jag mitt först inköpta tenkara-spö, ett 270 centimeters Wakata-spö. Mjukt som en vidja och lätt som luft, nästan, men 24 välbalanserade gram är inte mycket. Det passade i alla fall utmärkt vid ån då den är kantad med träd och sving-vidden väldigt begränsad.

Annars handlar det mycket om att matcha spö efter fiske-förhållande. Tumregeln är att man ska använda ett så långt spö som möjligt. Ett långt spö ger större möjligheter att styra en krokad fisk. Spöets styvhet påverkar hur man kastar men måste ändå tas i beaktande då det rent generellt gäller att ett styvare spö tål större fisk. Men man kan faktiskt bli förvånad över hur stor fisk även ett mjukt 5:5-spö faktiskt kan hantera.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar