onsdag 15 juni 2016

Första fisket med TKP Expert 365

Jag parkerade bilen vid rastplatsen. Svidade om till galonisarna och påbörjade vandringen på skogstigen ner mot ån. När jag är nästan framme vid ån stannar jag i skogskanten och sätter på linan på spöt och knyter på en fluga, en torris med stora vingar av vikta CDC-fjädrar. Från skogskanten kastar jag ut flugan i vattnet bara nån meter från strandkanten, och pang, en öring kastar sig ur vattnet och över flugan.
Några raska steg fram till ån och öringen kunde bärgas, en hyfsad stor 30+:are som genast släpptes tillbaka. En bra debut för mitt nya spö, fisk på första kastet!
Spöt var mitt nyinförskaffade TKP Expert 365 från Tenkara Pyrenees. Ett riktigt kvalitetsspö som håller för stora fiskar. Öringen jag fick nu hade jag förstås klarat av med alla mina olika spön men med ett kvalitetsspö i handen känner jag mig lite tryggare. Jag vet innan att det kommer att gå bra.
Riggat o klart, Expert och Aventure sida vid sida.

TKP Expert ett kort 7:3 spö, bara 365 cm långt. Det är grymt lätt, bara 64 gram (enligt specifikationen). Jag hade också med ett liknande spö, TKP Aventure 400, och ett 7:3 spö från samma tillverkare, men det nya spöt kändes mycket skönare, det väger förvisso 5 gram mer, men är kortare och därför lättare att hantera vid denna å med skog ända ner till vattnet.

Efter ett tag så tar själva fiskandet över och det är ett gott betyg, jag tänker inte ens på att jag har ett spö i handen, det är bara jag, flugan och fisken som existerar. Flugan hamnar där jag vill att den ska hamna, och fisken tas lätt hem och kan släppas fri igen. Även om det är det dyraste spö jag har köpt så är jag väldigt nöjd med det.
Hade det inte varit för knotten hade det varit en perfekt kväll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar