söndag 14 februari 2016

Önskelistan

Nu när vintern förhoppningsvis börjar ge sig, även om snöar just idag, så börjar det dra ihop sig fiskepremiär. Själv har jag tagit det väldigt lugnt i vinter. Jag har förstås kikat lite på vad Tenkara-omvärlden har haft för sig. Och satt samman en liten önskelista inför säsongen förstås.

Linupphängning - Jag har provat många varianter utan att egentligen fastna för någon. Jag har provat EZ_keepers, jag använder linspolar som jag trär över spöt när jag ska förflytta mig. Generellt så gillar jag båda metoderna hellre än att vara tvungen att ta av linan helt, eller bära den i handen. Men, med EZ-keepers händer det att ett av spännena kollapsar, och att linan lossar. Det är också lite struligt att fästa dem på spöt. Linspolen hänger lös på spöt och det finns alltid en risk att den fastnar i nån gren när man tränger sig fram.
Årets nyhet kommer från TenkaraUSA och kallas Rod Ties men jag är inte så jätteimponerad. Jag har naturligtvis inte haft möjlighet att testa dem, men det ser ut att vara gummiklädd ståltråd som du lindar runt spöt, och de uppstickande ändarna är vad du lindar linan runt. Jag tror att det finns många fördelar med dem, absolut. De verkar smidigare och säkrare än EZ-keepers, men det är någonting jag vill lägga min surt förvärvade pengar på.
Så, trots att Tenkara nu börjar få ett par år på nacken som populär fiskemetod utanför Japan så har det ännu inte kommit fram något riktigt bra alternativ för linupphängning under förflyttning. Jag önskar att det snart kommer fram en perfekt lösning för linupphängning som faller mig i smaken.

Backpack -  Ett bra system för att bära med sig allt man behöver ha under en tur har jag letat efter sedan jag började med Tenkara. Tittade tidigt på diverse "slingor", och "pouchar" men idag använder jag mig av en flugfiskeväst för alla småsaker och ett pilkoger i ljus mocka hängande på ryggen med andra-spöet i. Det är långt ifrån vad jag egentligen vill ha, men är det bästa jag har använt hittills. I grund och botten är kogret bra, det fyller ett viktigt syfte. Men problemen uppstår t ex när jag måste böja mig framåt - det är inte så kul när reservspöt kommer farande över axeln och ner i backen. När det är trångt och mycket grenar så är de delar av spöt som sticker upp helt oskyddat mot naturens råhet. När jag dessutom bär mer än ett spö i kogret händer det ibland att jag fäller ihop en EZ-keeper, eller får med grannspöets linspole upp när jag smidigt sträcker mig över axeln för att byta spö.
Många är de backpack-system som finns på marknaden nu, Tenkara Times har t ex ett koger uppbyggt av en skyddspåse och två transportskydds-rör till spöna. Det kostar inget extra utan medföljer när man köper sitt andra spö. Franska TKP har också släppt en back-pack på marknaden. De amerikanska webbutikerna saluför mångt mycket större utbud, men jag är som ni kanske har märkt, lite svag för de Europeiska Tenkara-siterna. Den franska back-packen var det ja. Jätteroligt att den säljs från den här sidan av atlanten, synd att den inte tillför någonting för mig. Spöna placerar man utanpå ryggsäcken, dvs helt oskyddade när jag kryper genom buskar och snår. Men den största besvikelsen är väl ändå att de inte utnyttjar framsidan speciellt bra. Remmen som jag ändå måste bära över bröstet har naturligtvis fästen för zingers osv, men jag saknar en ficka för linor och flugor och andra småsaker som jag behöver. Nu är det bara en sling-ryggsäck i mängden. Jag önskar mig ett back-pack som tillåter mig att bära färdig-riggade spön samt där jag lätt kan komma åt att skifta spö även om jag står ute i vattnet, samt att spöna ska vara helt skyddade när jag förflyttar mig.

Mest av allt önskar jag mig förstås en varm sommardag vid ett bra fiskevatten, här Unnån i Dalarna.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar