söndag 3 augusti 2014

Lågvatten

Fram till förra veckan fick jag minst en öring varje gång jag var ute. Men sista veckan har varit tuff. Nu är det i och för sig bara två turer vi pratar om, men trendmässigt är det förstås negativt.
Jag har två bra ursäkter på lager. Det ena är värmen, och därmed det låga vattenståndet. Den andra ursäkten är att jag har experimenterat med nya flugor. Men som vanligt är det nog fiskaren som är det största problemet.
Den vanligen så brusande älven i högsommardräkt.
Igår, när det ändå var relativt svalt, besökte jag en ganska lågfrekventerad plats. Vattnet hade knappt styrfart nedför forsarna och solglasögonen gick inte att ha då de immade igen så fort jag böjde mig och puffade ut varm fuktig luft från kläderna. Och min fina skjorta var genomfuktig när jag packade ihop för dagen. Jag kunde kanske ha chansat med bar överkropp för jag såg bara en enda mygga på hela turen. Fast risken hade väl varit stor att jag istället bländat fisken. Och bränt mig sönder och samman trots att den inte var direkt solsken. ;-)
Nåja, jag fick vara ute i en otroligt fin miljö, och jag kunde träna på pricksäkerheten med flugkasten utan en massa störande fiskar hela tiden.
En hullinglös fluga med påfågelkropp, torrhackel och fasanherls-kryss på ryggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar