söndag 1 juli 2012

Öring

Efter många dagars uppehåll i fiskandet kom till slut chansen. Vädret var milt sagt, varierande. Dagens mål var att:
* få en till tur med Esoteric-spöt i kroppen.
* besöka ett intressant sel som jag spanat in för någon vecka sedan.
* prova på de nya Fuji EZ keepers jag fick från England
* få fisk på en ny Zoidy-fluga.

En hyllning till Zoidy
Den förra Zoidyflugan var förebilden, men två stora förändringar infördes till version 2. Den första var att jag lindade några varv koppartråd på den för att få den lite tyngre. Den andra förändringen var att jag band in en tafsring som öga på den annars ögonlösa kroken.
Det senare känner jag att jag måste få förklara, den första Zoidyflugan har nämligen förolyckats. Det var inte någon två-kilos öring som bet av den, nej, det var undertecknad som i ett försök att klippa bort tafsen helt sonika klippte upp ögat på flugan. Den nya Zoidy-flugan är alltså gjord på en ögonlös krok, med ett öga av spunnet silke, med en tafsring iknuten. En bild på den kanske inte är helt fel:

bild kommer senare när alla datorer är iordning igen
Fisketuren inleds annars med att första kastet ger fisk, en löja, på en sprillans nyknuten Klinkhammer stl 12. Några försök med Klinkhammern i det inspanade selet ger ingenting alls. Strax efteråt byter jag till en nymf med guldhuvud och får mängder med mörtar i ett större sel. När jag kör med samma tynga nymf i grundare strömmande vatten sätter den sig snart i botten och är därmed förlorad. Tillbaka i "mörtdammen", nu med Zoidy v2 längst ute på tafsen, vill jag prova att få fisk på den hullinglösa och ögonlösa kroken. Då den är mycket lättare än det förlorade guldhuvudet går den mycket högre i vattnet. Jag får hugg på hugg utan att få fast någon fisk, vilket får mig att i huvudet författa ett surt brev till leverantören. Strax efteråt så kommer hugget, och fisken följer med upp, och mysteriet får sin lösning; mörtarna har ersatts med små löjor och jag är förvånad att den jag fick upp lyckats att gapa över kroken.

En gren av älven.
Medveten om att Zoidy v2 kan få fiskar att nappa drar jag mig tillbaka till bilen, och framförallt det inspanade selet för ett sista försök. Tyvärr ger selet återigen ingenting. I brist på annat att göra låter jag Zoidy-flugan följa med vattnet ut från selet och in mellan några av alla de stenar som ramar in det. Där, äntligen, där tar öringen. Den är, som synes på bilden nedan, inte den största öringen. Men den kom från en älvsträcka som som hittills bara släppt ifrån sig en öring per år så jag känner mig lite nöjd ändå.

Här är fisken och jag är beredd på ett snabbt ingripande ifall den skulle vilja sprattla iväg.
EZ Keepers som linhållare
En liten kort recension av de EZ keepers jag provade: Jag tyckte att de var omständiga att spänna fast på spöt, för mina ovana händer tog det mig längre tid att få dem att sitta bra än att rigga på lina och fluga. Några gånger kom jag också åt dem med händerna när jag manövrerade spöt och iom att jag inte förväntade mig någonting där så hann jag bli lite irriterad på dem. Däremot, var de väldigt praktiska att använda och flera gånger där jag annars hade valt att försöka kryssa fram i skogen med 4 meter spö framför mig valde jag nu att fälla ihop spöt och vandra enkelt istället. Jättesmidiga att använda alltså. Opraktiska att spänna på. Jag är också lite osäker på hur länge gummiringarna kommer att hålla och jag förväntade mig att jag skulle tappa någon av hållarna men jag fick med mig hela setet hem.
Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till dessa linhållare. I grund och botten tycker jag att ju färre saker man har med sig och ju förre attiraljer desto bättre. Alternativet till linhållarna är antingen att ha linan i handen eller använda sig av en lös spole som man lindar upp linan på och sedan trär över spöt för att låsa den.
* Hålla i handen - är den minimalistiska och billigaste lösningen. Nackdelen är att man inte kan ställa ifrån sig spöt, det kan också strula när man byter hand och kan innebära lite trassel eftersom man normalt lindar linan från topp till fluga när man fäller ihop spöt, men också när man fäller ut spöt igen.
* Extra spole - frigör händerna vid förflyttning och går bra att linda upp utan att trassla linan. Är dock ganska omständigt att linda på linan eftersom den kräver två händer (man ska samtidigt både hålla i och eventuellt fälla spöt). Den relativt sett lilla diametern på spolen gör att man måste linda många varv.
* EZ keepers - Omständiga att montera och känslan är fortfarande att det borde vara lätt att förlora delar av "systemet" när man rör sig i skog och vatten. Däremot ren lyxkänsla när man lindar linan och när man förflyttar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar