fredag 13 januari 2012

Tenkara DYI

En del gillar Tenkara för att det är så minimalistiskt. Man nästan tävlar i att ha så lite utrustning som möjligt med sig. Tenkara är dessutom ett ganska så färskt påfund i vidare kretsar (läs: utanför Japan) och det är ofta fiskare från andra discipliner som tar upp intresset. Detta, i samband med det ganska lilla utbudet av Tenkara-specifik utrustning har skapat en ganska rejäl uppfinningsrikedom hos de aktiva. Jag tänkte i det här inlägget försöka peka på en massa bra gör-det-själv-länkar och vid behov kommentera lite grann runt det.
Varsågod:
Linor:
Fläta din lina: Fläta lina själv - den bästa av många flät-instruktioner på nätet.
Se din lina: Bi-vis-lina. Killen på TenkaraBum säljer en hi-vis-lina, men den är dyr och så här kan man spara lite på. Ett alternativ kan vara att göra den välsynliga delen i vanlig Mono medan "stammen" är av kastvänlig flourocarbon.
Spön:
Spötub: Spötub i PVC
Några bra tips: Klipp ut skumplast från t ex liggunderlag eller badtoffla och lägg i förslutningarna för att minska stötarna. Borra hål i förslutningskorken och ett i röret nära korken. Dels kan du knyta fast korken samtidigt som du får tryckutjämning i tuben. Ett hål i botten kan också vara bra för ventilationen.
Extra toppar: Det är väl inget som du tillverkar själv precis, men till mina Wakatas passade jag på att beställa extra toppar att ha i reserv. Dessa förvarar jag i en avsågad toppsektion till ett vanligt 3 meters metspö som är pluggat i bottenänden. Reservtoppstuben förvarar jag i spöfodralet tillsamman med spöet.
Flugor:
Jag är ju en riktig nybörjare på flugor så jag har svårt att ge några goda råd där, men jag kan länka upp en bra sida med bind-instruktioner på en klassisk tenkara-fluga.

Sedan sonen flyttade hem igen nu vid jul så har vi tillbringat en hel del kvällar framför tv:n tittandes på gamla avsnitt av Arkiv X, därifrån hämtar jag dagens hälsning, ja, nästan i alla fall:

The trout is out there

På återseende

1 kommentar:

  1. Video på tenkara-fluga: http://vimeo.com/18489592

    SvaraRadera