tisdag 24 januari 2012

Skrivbordsfiske

Vad gör man som Tenkara-fiskare på vintern? Dom som kan ser väl över sitt flugförråd. En annan som är en nybörjarflugbindare tröttnar ganska snart när man inte kan prova flugorna. Nä, min grej är nog kartor. Med rätt karta kan jag sitta i timmar och antingen minnas bra platser man har varit på, eller leta efter nya. När jag var liten var det "Gröna kartan" som gällde. De kostade säkert inte mycket men jag minns dem som relativt dyra ändå. Jag minns de storvulna planer som dök upp när en vän berättade att han på sitt universitet hade möjlighet att skriva ut delar av "Gröna kartan" efter behag.
Nu är det enklare tack vare internet. Man kan använde Googles satellitbilder för att se intressanta forsande områden (förr fick man gissa sig till forsarna genom att studera höjdkurvor på kartorna). Man kan också kika på den moderna "Gröna kartan" på Lantmäteriets kartsök.

En annan mycket intressant resurs för skrivbordsfiskaren är Länstyrelsernas provfiskerapporter. De kanske inte alltid är lätta att hitta men i värsta fall går man in på sin länsstyrelse och helt sonika söker på Öring eller provfiske, eller vad man nu är intresserad av. Är man i Örebro län finns det faktablad för en hel del av länets åar här: Faktablad, Örebro Län

I väntans tider, på återseende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar