söndag 30 juni 2013

Juni - Klinkhammermånaden

Kyler inte handen utan återsläpper en öring
Den är månaden har jag hunnit med en hel del turer i närområdet. Gemensamt för turerna är att jag har haft ett sagolikt flyt. Vart jag än har vänt mig så har det formligen kryllat av öringar i vattnet. Och deras favorit verkar vara Klinkhammer-flugan. Färg, form, och flytförmåga eller tidpunkt på dagen verkar inte spela så stor roll. Jag har inte heller noterat några kläckningar så det är inte heller förklaringen.

Första-femman när jag går på tur
Jag binder just nu mina Klinkhammers på Owner-krokar utan vare sig ögon eller hullingar. Just frånvaron av hullingar är viktigt för mig. Öringarna som fångas får gå tillbaka och då underlättar det både avkrokningen och fiskens överlevnadschanser. Inte heller upplever jag att jag tappar fler fiskar bara för att jag kör hullinglöst. På mina "gamla" Klinkhammers har jag slipat bort hullingen med ett diamantbryne istället för att klämma ihop den.
Stämningsbild från en av Bergslagens många åar.
Jag har också valt bort att fotografera fiskarna. Det är bara ett extra moment när fisken riskerar att skadas av beröringen och extratiden ovanför vattnet.

Stämningsbild från en av Bergslagens många åar.

Tack till Jörgen och Roger för lån av fotografier.

3 kommentarer:

  1. Hej
    Var köper du Owner-krokar utan ögon och hulling?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Jag beställer dem från:
      http://www.esoterictackle.co.uk/14-eyeless-hooks

      /Stefan

      Radera
  2. Tack Stefan. Beställt krok o silkestråd. Ska bli spännande att prova på att binda med trådöga.
    Med bästa hälsningar
    Tord

    SvaraRadera